Blogbuddies - fase 2.0. Forløb med Storybird.

I skoleåret 14/15 fortsætter vores samarbejde mellem de to klasser (der så går i 6. kl.) Her kan du se, hvad vi har tænkt os at gøre. I dette forløb har vi ønsket at lægge mere vægt på kollaboration og kreativitet. Lad dig endelig inspirere (men husk gerne, at vi ikke har afprøvet forløbet endnu, og derfor ikke kan garantere, at opgaverne er skruet helt rigtigt sammen). Forløbet består af to store samarbejdsprojekter med udgangspunkt i klassens daglige arbejde i danskbogen Fandango. Opgaverne er:

  1. Produktion af en billedbog i web-værktøjet Storybird.
  2. Produktion af en gyserfilm på iPads med app'en iMovie

Billedbogsproduktion

Gennemgang af kap. 5 i Fandango 6, hvor eleverne bl.a. lærer om billedbogsgenren, og kap.6, hvor eleverne har læst og fortolket to noveller, et romanuddrag samt et kunstbillede, der alle har temaet forelskelse til fælles.

Herefter producerer eleverne to og to et udkast til en billedbog i web 2.0-værktøjet Storybird - en hjemmeside, hvor man kan samarbejde om at producere en digital billedbog med et meget stort udvalg af flotte illustrationer.

Se et eksempel her:



Grupperne skriver nu et indlæg på bloggen, hvor bogen embeddes (integreres i indlægget). (Se evt. hvordan i videoen herunder. Videoen er fra 2011, og er således lavet i et gammelt layout af blogger. Principperne er dog de samme)



Kammerater og venskabsklasse skal nu kommentere på dem og tage stilling til følgende spørgsmål:

  • Er temaet opfyldt?
  • Passer tekst og illustrationer sammen?
  • Er tekst og billede adskilt eller smelter de sammen?
  • Er der symboler i teksten?
  • Har I gode råd til gruppen?
  • Beskriv et sted i bogen, I synes er rigtig godt?

Grupperne finpudser deres bog efter at have fået kritik fra de andre elever, og bogen genudgives. (Da bogen er embedded bliver den automatisk opdateret på bloggen, så børnene behøver ikke skrive et nyt indlæg)

Som inspiration for andre kan man lave en aftale med skolebiblioteket, der kan have en computer stående fremme, der viser elevernes bøger. Bibliotekets gæster kan læse og bladre i bøgerne, når de alligevel er på bogjagt. Derved får skribenterne endnu flere autentiske modtagere til deres produktioner. Børnene kan også opfordres til selv at dele deres blogindlæg via de sociale medier, de bruger i fritiden fx Facebook og Instagram.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar